Min smutstvätt är som arbetslösheten

Ja hörrni. Jag som är lite av en nomad har flyttat igen. Jag gör ju det var 2,75e år. Det räcker väl för att klassas som nomad?

Hur som helst har flytten inneburit att min redan för lilla garderob har blivit ännu mindre. Den rymmer inte alla mina kläder.

Ni vet hur det är med arbetslöshet va? Ni vet väl hur det ligger till? Ingen vill väl vara arbetslös men likväl är det nödvändigt att det finns en arbestlös skara människor att välja ibland. För om alla har jobb blir det ingen omsättning, det är inget som sätts i rullning, maskineriet går med bromsolja. Det är som att använda tvåans växel på motorvägen (förutsatt att det inte är trafikstockning), en jäkla massa varv rullas igång men ingen vidare effekt. Nej, arbetslösheten ÄR VIKTIG! Hör ni det?

På samma sätt är det med min smutstvätt. Eftersom min garderob är för liten är det viktigt att det finns kläder som opererar utanför den, som ligger där och lämnar plats åt andra plagg. Det är essentiellt, fundamentalt, livsavgörande till och med.

Det kan också liknas vid ett hockeybås. Alla spelare får inte plats där samtidigt så det är bra att sex är på isen. Och så är de på isen ett tag, gör det de ska och sen åker de för att byta med någon annan. Så gör mina kläder också. De gosar runt med varandra i smutstvättspåsen och sen byts de mot andra smutsiga kläder och via tvättmaskinen (oftast) slinker de tillbaka till garderoben.

Mmm, just det. Bra poäng här känner jag.

Kommentarer
Postat av: Mathias

Imponerande av en icke-ekonom att se värdet i arbetslöshet!

Milton Friedman, en av våra största nationalekonomer, talade om precis samma sak. "NAIRU" Non-accelerating inflation rate of unemployment". :) Arbetslöshet krävs för att inte skapa en instabil spiral av inflation.



Cheers :)

2012-02-05 @ 14:23:37
Postat av: Emma

Haha och så har Matte redan varit inne och briljerat med Friedman. Doh. Vart har du flyttat förresten? Varför? och skriv mer mer mer, det är så roligt att läsa!

2012-02-29 @ 21:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0