Saving Private Jesper

Jag har fått besök! Under två kvällar för ett par veckor sen kom tre fina svenskor och hälsade på. Och det är ju sällsynt. Det var faktiskt himla kul, vi drack öl den ena kvällen och vin den andra. Variation är viktigt. Jag underskattade känslan av att umgås med folk från Västerås, det kändes så familjärt, så härligt. Det var nästan som att vara hemma igen. Men sedan lämnade de mig vind för våg och magin var bruten. Jag är kvar som en ledbruten soldat efter för mycket spänning i skyttegroparna. Jag vandrar nerför en sluttning och bärs av vinden i ryggen. Allt är ofattbart och skört. En hund ligger på marken en bit bort och drar alldeles säkert sina sista andetag. Men det är just nu det enda liv jag kan urskilja och jag sjunker ner bredvid den. Ser hur hans bröstkorg sakta rör sig ner, för att ännu långsammare röra sig upp igen. Jag lägger en hand på hans tass, symbolismen i att hålla någon i handen. Ögonen öppnas sakta och han hittar min blick. Och här i världens längsta sekund är vi inte längre hund och människa, vi är väsen. Vi är varelser sammanförda i denna hemskhetens tid. Det är så mycket förståelse i våra blickar att jag blir alldeles överrumplad och fäller en tår. Den fastnar på min kind och blir kvar där. Då händer något som för evigt kommer att följa mig genom livet. Han lyfter sitt huvud med en sista kraftansträngning och slickar tåren från min kind. Sedan somnar han stilla in.

Jag ställer mig upp och ser ut över allt det som är dött. Jag funderar själv på hur långt jag har kvar att leva. Jag vet att han har varit mig nära vid några tillfällen, Döden. Han har tagit mina mått, han har sytt kostymen i det tysta.
Han vet att det snart är dags. Dags att vika in hovarna.

Skadad in i själen av alla lik jag har snubblat över, alla tomma ögon jag har sett, alla brustna liv. Jag känner mig lite som Marcus Aurelius i Gladiator, han som plötsligt inser vilket psykopatisk tyrann han har varit. Han upptäcker inte sitt tunnelseende förrän det är för sent.

Jaha. Nehe. Hur hamnade jag här? Oklart. Men där har ni nåt att läsa åtminstone!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0