Sagan om ringen, guidad tour

Woooh! Perfekt för LOTR-fanatiker som jag själv. Inte sant?! Min dag var helt klart tillfredställande, guiden var ungefär lika nördig som jag själv. Och dessutom hade hon en massa historier om inspelningarna som var intressanta. Häng med i bildspelet nu då!

rt

Stort, det är inte varje dag man springer på denna skylt!

uuh?

Yeaaah! Visst ringer en klocka?

bo

Här låg Frodo, son av Drogo. Och hans följemän förstås. @Shortcut to mushrooms

ugg

Ni vet när Frodo spårar, och säger typ "I think we should get off the road... GET OFF THE ROAD!!" Då står han här. Man känner igen glugg-trädet och trädet till vänster från The Fellowship. Score.

blb

Och här då?? Jag inser i efterhand att vinkeln inte är perfekt, jag skulle ha placerat mig lite mer åt vänster. Men när man ser Nazgülen på sin häst upplyst i mörkret, det är lätt att föreställa sig, right? Värt att notera är att i filmen ser man att det är kallt och man ser hästens andedräkt bli ånga. Men man ser inte den svarta ryttarens andedräkt. Varför? Joo, han är "neither living nor dead" och andas således inte. Guiden berättade att stuntmannen andades genom en snorkel för att lösa denna lilla detalj.

gates

Och det här berget då? Känner ni igen det?? Och ehh, tänk bort vattnet..

riktigt

Jajemän, helt rätt! Det är berget precis intill Mordors svarta portar. Berget på den övre bilden är de facto detsamma som miniatyrbilden längst upp till vänster!

hujih

Här är ett av dagens anti-klimax. De lockade med att man skulle få se inspelningsplatserna för Helms Deep och Minas Tirith. Och det pirrade lite i min mage inför det. Här är den, inspelningsplatsen för de coolaste två ställena. Coolt? -Jag vet inte. Vägskyltar liksom?!?! "Give way" I WILL. Nu åker vi, tänkte jag när guiden började beskriva hur de hade burit sig åt. Det gjorde vi inte.

sf

Det här kan man känna igen! Anduin, eller Stora floden som den också kallas. Ni vet i första filmen när sällskapet har lämnat Lothlorien med kanoter. Här paddlas det hejvilt.

ir

Och här nånstans kan man tänka sig Boromir. Och husen man skymtar uppe till höger byggdes efter inspelningen.

stopp

Nästa stopp.. Skyltning bådar ju för något storslaget!

n jaa

Men njaa, inte jättevälbekant kan man väl inte säga.

oygogo

Men fint ändå antar jag.

to is

Vägen in mot Isengard och den hemska, vanställda Saruman etc etc..

blbl

Sista bilden! Och den här är bra tycker jag. Om man tänker bort parkbänken och tänker att det är sommar och grönskande så är bilden väldigt lik när Gandalf och Saruman diskuterar att Ringens position har fastställts.

Ja men ni vet vilken, den här:

iginal

Och lite photoshopade berg i bakgrunden. Jaa, det var en härlig dag hörrni!!

Kommentarer
Postat av: Jojjs

Det är nog bara du och Karin som kan de flesta replikerna i alla LotR filmerna :P

2011-09-03 @ 18:39:14
URL: http://jblanksvaerd.blogg.se/
Postat av: Elina

Jesper. Jag dör av avundsjuka. HUR kunde jag missa detta? Det blir bara att åka tillbaka till Kiwiland en gång till, helt enkelt.

2011-09-04 @ 02:10:15
Postat av: Karin

Haha jaa, jag har för mig att det var något tillfälle som du sa typ ett ord, varpå jag direkt svarade "Boromir!" och du var mäkta förvånad. Eller nått i den stilen!

Men verkligen, roligt att ha varit där! Satsa på att vara statist säger jag! :D Pussar från mig

2011-09-04 @ 02:50:19
URL: http://bdk.blogg.se/
Postat av: karl

haha, karin jag minns det som om det var igår!

BSP: "It is folly"

BDK: "Det är Boromir!"



jaa, elina! varför gjorde du inte den turen? var du och hälsade på i hobbiton då? det ska ju tydligen vara ganska nära rotorua, funderar på att vallfärda dit!

2011-09-04 @ 02:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0