O__________O

Nu har jag två huvudbryn som jag gärna skulle få rätsida på. Om det finns någon vänlig själ som kan kasta ljus över detta är jag den evigt tacksam.

Okej, huvudbry #1. Det här är nog gammalt för några av er, men för er andra. Ni kanske har en bra lösning. Hör här nu, om man säger att en dammsugare suger.. Hur ska man tolka det då? Betyder det att den är riktigt dålig eller är den bra för dess sug. Det är sånt jag kan bli galen på när jag är ute och vandrar.

Och det är ju min absoluta favoritsysselsättning. Vandra alltså, inte bli galen. Jag vandrar överallt. Fotriktiga skor och vandringsstav. Helst en kåsa för att tillgodogöra mig vätska från vattendragen. Och sen nynnar jag på Nordmans gamla superverk, Vandraren. Ibland sjunger jag den för full hals, men det är bara när jag tror att ingen ser mig.

Lite så här ser jag ut.

ra

Huvudbry #2. Jag håller ju koll på svenska dagstidningar en hel del här borta. Jag vill ju inte missa vad som händer 1748 mil bort. Eller hur långt det nu är. Och vid ett flertal gånger har jag stött på det här med att ha delad ekonomi. Ofta är det par som det handlar om. De säger att de har en delad ekonomi. Och här blir jag så himla konfys. Ju mer jag tänker på det, desto mer hatar jag frasen "delad ekonomi".

Vad betyder det? Är det delad som i gemensam eller delad som i åtskild?? Varför ska det vara så himla krångligt???

Kommentarer
Postat av: Mikael B

Det är översvämning i Bangkok tror jag.

2011-10-28 @ 15:17:53
Postat av: Jojjs

#2 delad är motsatsen till gemensam när det gäller ekonomi bland par/gifta. Vilket helt enkelt innebär att att man delar lika på gemensama utgifter och ens egna utgifter betalar man själv för. Gemensam då lägger man alla pengar i en hög, struntar i vad som är mitt och ditt, tar pengar från högen tills det är slut eller man får ny lön.

2011-10-28 @ 17:58:33
URL: http://jblanksvaerd.blogg.se/
Postat av: Karl, med K

Du missförstår mig jojjs! Jag har inga som helst problem med att förstå skillnaden mellan gemensam och åtskild.

Det jag försöker komma åt är den oerhörda paradoxen i att säga att ens ekonomi är delad eftersom det kan innebära både och.



Micke: tack för den informationen! jag har för tillfället svårt att förankra faktumet till min text. Det kan förstås vara för att jag är bakis som fan och inte har full funktionalitet i hjärnan.

2011-10-28 @ 23:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0